torsdag 4 januari 2018

EFTERREDIGERING AV FOTON

När det kommer till Photoshop är jag nybörjare. Jag tycker också att det är svårt att se de små ikonerna, på - oftast - ett mörkt underlag. Jag har dock testat Publisher - för textbehandling och Fotor - för bildbehandling. Båda är mycket enklare versioner av redigeringsprogram.

Jag blev förtjust i den här gröna hatten, när jag var på Portobello road i London, förra året, och bad min vän C att fota mig.  I det här fotot, har fotografen dock inte sett att hatten har skuggat en del av ansiktet.
Det är lätt att tänka att det här kortet inte är något att ha... Men...



... Om jag trycker på 1-tap Enhance-knapp i Fotor, kan jag se att det går att ljusa upp fotot...
Det blir en drastisk förändring, bara genom ett knapptryck. Allt blir pastelligt. Och för ljust, i mitt tycke.



Här har jag däremot jobbat lite med manuella inställningar, i samma program, för att se vad som kan hända.
Det ser bättre ut, tycker jag. Himlen är fortfarande i samma färg.
Det är fortfarande grynigt, men det har nog med de allmänna inställningarna att göra.
Men på det stora hela, behåller färgerna sin ursprungsfärg :).


Här är ursprungsfotot och den senare redigeringen av fotot - som en jämförelse.
Med detta vill jag ha sagt, att även om fotot ser mörkt ut i kameran och på datorskärmen, kan det vara värt att redigera. Och tänk på, att jag är nybörjare på redigering. Det kanske går att få det ännu bättre :).

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar