torsdag 4 januari 2018

#FOTOGRAFERA MERA #2018 #30DAYPHOTOGRAPHYCHALLENGE

Nytt år och nya ambitioner. 
Det här året vill jag lära mig mer om fotografi och de kameror jag har till mitt förfogande. 
I sanningens namn, tänker jag mycket på att det vore kul att investera i en riktigt bra systemkamera  - som jag kan utveckla med tiden, med olika objektiv och andra tillbehör, men jag antar att jag får nöja mig med de jag har för att lära mig grunderna, både teoretiskt och praktiskt, innan jag ger mig på dyrare mackapärer.

Idag fotar jag med två kameror från Panasonic.
Jag har valt dem, för att de är små och lätta nog att orka bära med sig, varje dag, om så behövs :).

Panasonic TZ70
Bra zoom, i en liten kropp :).



Panasonic LX100 (denna finns inte kvar hos netonnet)
Kvalitet som en systemkamera - men, nästan - lika liten som en kompaktkamera :). 


Jag har också valt att vara med i något som heter #30DAYPHOTOGRAPHYCHALLENGE, helt enkelt för att jag ville ha både utmaningar, begränsningar och inspiration för varje dag-fotandet :). Jag följer den här listan... 



Jag har läst ett par manualer/böcker om fotografi, antecknat det som är nytt för mig och gjort ett eget dokument, som jag kan lägga till info i, för att göra den till min egen fotobok :).
Ambitionen är att beta av de olika teknikerna och se var jag hamnar i slutändan.

Jag vill också ta vara på både fotandet och scrappandet, genom att skriva ut fotona med min sublimeringsskrivare Canon Selphy 900 eller Instax share sp-2 (och kanske även Instax share sp-3, när den släpps, senare under året).


En Instax Share sp-2-skrivare är kompatibel med din mobiltelefon, vilket jag tycker är helt fantastiskt. I och med att många kameror numera har WiFi, kan man även föra över kvalitetsfoton till mobilen, för att sedan skriva ut dem via en polaroid-foto-skrivare :). Instax Share sp-2 skriver ut avlånga minifoton, vilket är ett format jag tycker om.
Det kan dock vara bra att jobba lite med inställnignarna i instax share-appen, i o m en del av fotons skärpa inte kommer med vid utskriften.


 

Instax share sp-3, är ungefär samma som ovanstående skrivare, förutom att den skriver ut kvadratiska foton :).
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar